fredag 7 december 2012

Kan vi hjälpa!

Ibland är man så upptagen av sig själv, sina egna problem stora som små att man faktiskt glömmer bort att de finns dom som har det värre.
Vi lever alla i vår egen verklighet och det är inte alltid som man orkar med att ta in andras problem, att man orkar tänka bortom sig själv.
Det är lätt att man hamnar i gnäll om förkylningar, magsjuka, mycke jobb, lite tid eller va de må vara. Klart man ska få gnälla av sig, de gör även jag. Men ibland, så som just nu inser jag att jag hellre hade tagit veckor av magsjuka än den rädsla som tagit ett järngrepp om min kropp.

Så här inför jul funderar man över vad tusan man ska köpa i julklapp till alla, (ja iaf jag) vissa saker känns givna. Vi köper inte så många paket, barnen får alltid av flera personer så vi köper sådant som är helt nödvändigt, de vi köper skulle vi ändå ha köpt.
Men jag vet att det finns dom som köper för köpandes skull, barn som svämmar över av alla julklappar, som knappt orkar öppna alla och som sen ändå bara vill leka med en sak.

Igår fanns den här artikeln i tidningen. Jag får lite ont i magen, 1½ år och har knappt det mest basala basbehoven uppfyllda. Den här familjen är tyvärr en av många som lever i fattigdom.
http://www.vk.se/757170/han-maste-vara-pa-dagis-for-att-fa-mat

Jag har bett barnen att välja ut en sak av från alla deras grejer och ge bort till någon annan. Vill dom ha julklappar ska de även kunna ge bort något de inte längre leker med.
På måndag har VK insamling igen, dit kommer minst 3 paket från oss att lämnas!

Inga kommentarer: