fredag 4 maj 2012

Tvättfenomenet

Här i vår familj har vi inga som helst problem med att fylla våra 4 tvättkorgar.
Den med sängkläder och handdukar är full för jämnan, den röda fyller Lillskruttan nästan själv och den svarta har jag nog aldrig sett botten på, vitt får jag tvätta med jämna mellanrum trots att den är knappt halvfull oftast.

Ibland får jag mina ryck och vill tvätta bort så mycket som möjligt, och eftersom vår tvättstuga är stor och rymmer ca 3 hängda maskiner så kan jag göra de ibland. Orkar jag inte tvätta undviker jag helt enkelt att gå ner och se röran.

Men de är inte de jobbiga att stoppa in i maskinen, fylla tvättmedel och sköljmedel. De jobbiga kommer sen. För när de passar mig att tvätta så dröjer de ju ca 2 timmar innan maskinen är klar och då har jag inte tid att hänga.

Sen kommer de absolut jobbigaste, att vika. Många gånger står tvättpåsen helt sonika kvar och man får ta de man vill ha därifrån.

Nu är iaf en röd maskin hängd (som jag lovade Lillskruttan) och en maskin med sängkläder snurrar, de är sånt som går fort att hänga då maskinen inte rymmer allt för många olika plagg.
Dessutom har jag just tagit upp mina nya sängkläder så om inte innan jag går och lägger mig ikväll så imorrn ska jag byta!

Ibland saknar jag tiden i lägenhet med bokade tider i tvättstugan.
Då hade man 4 timmar på sig (oftast 1 gång i veckan) då man körde bort allt. Vi hade två maskiner, en torktummlare och ett torkskåp så allt var tvättat, torrt och vikt innan tiden var över.

Inga kommentarer: