fredag 11 februari 2011

Silviakaka

I förrgår rörde jag ihop en silviakaka, en av de få ljusa långpannekakor jag kan!
Här får ni receptet!

Kakan
4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
2 dl kokande vatten

Vispa ägg och socker, rör sedan ner vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver.
Rör till sist ner vattnet.
Grädda nederst i ugnen 175* 20-30 min

Glasyr
200 g smält smör
2 dl socker
2 msk vaniljsocker
2 äggulor

Smält smöret och rör ner socker och vaniljsocker.
Låt koka ihop en liten stund, rör sedan försiktigt ner äggulorna.
Låt sjuda tills den blir lagom tjock.

Bred glasyren över den varma kakan och strö över kokos.

Det finns flera olika recept på denna kaka har jag upptäckt, speciellt glasyren verkar göras på flera olika sätt. Så vill man prova på en annan variant är de bara att googla!

Jag är helt inne på bakning just nu då frysen verkligen ekar tomt på fika.
Så ge mig ert bästa kakrecept. Gärna långpannekakor, men även andra är självklart välkommna!

Inga kommentarer: